מה זה אומר? על המשמעות המקורית של 'בתמצווש' ומסיבות בר מצווה
לטקסי בר ובת מצווה מסמלים את המעבר מילדות לבגרות ומצביעים על כך שהנערות והנערים מתחילים לשאת באחריות על יכולותיהם וחובותיהם המוסריים

בר או בת מצווה מתקיימים באופן אוטומטי כשילדים יהודים מגיעים לגילאי 13 ו-12. רוב הטקסים שנערכים כיום מתמקדים ברעיון ההיסטורי שמקורו במאות ה-14 וה-16. משום שהטקס מסמל את כניסתם של הילדים לעולם המבוגרים, יהודים מסורתיים רבים מקיימים אותו ביום השבת הראשון שלאחר יום ההולדת של הילד או הילדה.

המשמעות העמוקה של הטקס נעוצה בהשלכות של הכניסה לעולם המבוגרים


עבור רבנים, משמעותו של הרגע הזה, של מעבר מילדות לבגרות, היא השלב החדש של ההתפתחות הפיסית, האינטלקטואלית והמוסרית. גיל 12 ו-13 הוא הגיל בו נערות ונערים בהתאמה, כבר לא כפופים לדחפים, אלא מתחילים לפתח מצפון. המונח בר או בת מצווה מכיל בתוכו את הפירוש לפיו מחויבים לקיים את המצוות. מונח זה משקף את יכולותיהם וחובותיהם של נערות ונערים.

אף שמקור הטקס המאשר את הגעת הנערות והנערים למצוות הוא בימי הביניים, ישנן ראיות בספרות חז"ל, לפיהן אב יכול היה לברך על הילד כשהגיע לגיל בגרות. ברכה זו נקראת "ברוך שפטרני". הברכה מסמלת את התודה של האב לאלוהים, על שחרורו שמאחריות על התנהגות בנו או בתו.

ההתפתחות המאוחרת יחסית של טקסי בר ובת מצווה נובעת, כנראה, משינויים במנהגי הקהילה, באשר לפעילות הדתית שהילד הורשה לבצע. לפי התלמוד, שכתיבתו הושלמה בסביבות המאה השישית לספירה, לבנים מותר לבצע פעילות דתית, כגון הנחת תפילין, ברגע שהם פיתחו מומחיות והצליחו להבין את משמעות הטקס. מאוחר יותר, בנים הורשו לבצע פעילות דתית רק כשהגיעו לגיל מצוות. לכן, טקס בר המצווה הפך לחיוני.

בשנים האחרונות רבים מעניקים לטקסי בת מצווה משמעות עמוקה לא פחות מזו של בר מצווה


טקס בת המצווה, שניתן למצוא בקרב קהילות ליברליות יותר, הגיע מאוחר יותר. הטקס צמח בעקבות התמקדות חברתית רחבה יותר בזכויות נשים, עם טקס בת המצווה הראשון שנערך בארצות הברית, בשנת 1922. הסיבה לכך שהטקס הראשון של בת המצווה התקיים הרבה יותר מאוחר מזה של בני המצווה הוא כנראה משום שהאחריות הדתית של נשים היא על מצוות שאינן דורשות ביצוע בזמן מסוים.

הפעילות הדתית של האישה התרחשה בעיקר בתחום הפרטי, המשפחתי ולא בזה הציבורי. בהמשך לכך, נשים לא נדרשו לבצע מצוות גלויות, שלא בדומה לגברים. עם זאת, ככל שגברה ההשכלה היהודית, נרשמת עליה בטקסי בת מצווה משמעותיים יותר.

YOU MIGHT ALSO LIKE