הדברים השתנו מאז ימיו של אברהם: מי הם המוהלים והמוהלות של ימינו?
במסורת היהודית, קיום טקס ברית מילה עדיין נתון לאחריותו של אבי התינוק, כשהמוהל הוא רק הסוכן שמבצע את הטקס בפועל

איש או אישה שמבצעים את הטקס הדתי העתיק ביותר ביהדות. המוהל הראשון היה רועה לשעבר, בן 99, ללא הכשרה רפואית כלשהי. אין תיעוד שמספר כיצד הוא ביצע את הנוהל, אך בהתחשב בכך שהוא היה המבצע הראשון של הנוהל, לא סביר שאברהם השתמש בהרדמה.

הטקס הדתי העתיק ביותר ביהדות, ברית מילה


דברים השתנו מאז. ברית מילה היא ככל הנראה הסממן המובהק ביותר להיות זכר יהודי, למרות שהוא לא גלוי לעין. מדובר באחת הפעולות העתיקות ביותר בפולחן היהודי. אברהם מל את עצמו ואת בניו, יצחק וישמעאל. ציפורה מלה את גרשום, בנה הבכור. בעבר, בדומה לאבות הקדומים, אימהות מלו את בניהן, בסכין אבן העשויה צור.

לאורך כל המהפכים והשינויים שחווה העם היהודי המנהג נשאר והטקס הפך כזה שמבצעים גברים בלבד. מוהלים הוכשרו במיוחד לתפקיד באופן שאפשר להם לבצע את שלבי הטקס. בתקופת בית שני הם השתמשו בסכיני מתכת וברכו ברכות זהות לאלה שמברכים היום. בעבר, חגגו את הטקס בני המשפחה בלבד. אך עם הזמן הטקס הפך לחגיגה עבור כל בני הקהילה. בימי הביניים חגגו את הטקס בדרך כלל בבתי כנסת, כשכל הקהל לקח חלק בחגיגות.

כיום המוהל מאומן יותר מאשר קודמו ההיסטורי. בתנועות שאינן אורתודוכסיות נשים רופאות יכולות לבצע את תפקיד המוהל. המוהלים (והמוהלות) מאומנים בטקס ברית המילה בהתאם לטקסטים הרבניים הקלאסיים ולעקרונות החוק שמקורם בימי הביניים. עם זאת, המוהלים כיום מבצעים את הטקס כניתוח כירורגי בתנאי היגיינה מוקפדים וסטריליים.

המוהלים עוברים הכשרה בתיאולוגיה, בהיסטוריה ובליטורגיה של ברית המילה. מספר גדל והולך של מוהלים אורתודוכסים הם גם רופאים. המוהל של ימינו יבדוק את התינוק על מנת לוודא שהוא בריא מספיק לעבור את התהליך. אם התינוק לא נמצא במצב בריאותי תקין דיו, הטקס ידחה למועד מאוחר יותר. הגישה למצבים בריאותיים ביהדות היא זהירה ומוקפדת, כשמוהלים מקפידים על הנושא יותר מרופאים.

בעקבות אברהם אבינו, טקס ברית מילה

טקס ברית המילה מתבצע במהלך היום, בדרך כלל בשעות הבוקר, בבית או בבית כנסת. המוהל מנהל את הטקס הקצר. עדיף לבצע את הטקס בנוכחות מניין של עשרה נוכחים, אך העניין לא חיוני. הטקס יכול להתבצע בנוכחות המוהל ואבי התינוק.

ההליך עצמו קצר מאוד. המוהל משתמש במגן על מנת להגן על העטרה ולהנחות את הסכין. ישנם שלושה שלבים להליך: מילה, שהוא הסילוק בפועל של העורלה; קריעה של הקרום הגניטלי מתחת לעורלה; ומציצה או שאיבה, שמסירה את הדם ומנקה את האזור הפגוע.

במסורת העתיקה המוהל היה מוצץ את הדם והיה די בכך כחלק משלב החיטוי. אך עם הופעתן של מחלות שונות, הבינו היהודים שהיתה לכך השפעה הפוכה. כיום מוהל משתמש בצינור זכוכית וצמר גפן. המוהל יניח תחבושת סטרילית על החתך ובכך יסתיים הטקס.

YOU MIGHT ALSO LIKE